REGULACJE CAFE

Jak zaostrzenie limitów emisji CO2 wpłynie na producentów?
CAFE (Clean Air for Europe) to Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1623 z dnia 3 sierpnia 2023 roku wprowadzająca od 1 stycznia 2025 roku regulacje emisyjne dla producentów nowych pojazdów osobowych i lekkich samochodów dostawczych (dowiedz się więcej tutaj). W myśl nowych przepisów producenci pojazdów niespełniających wyznaczonych limitów będą zobowiązani płacić karę w wysokości 95 Euro netto za każdy dodatkowy gram CO2. Zmiany nie dotkną pojazdów hybrydowych typu plug-in oraz aut elektrycznych.

Zmiany od 2025 roku

Od 2025 roku będą obowiązywały nowe cele emisji CO2, które będą opierać się na bardziej rygorystycznej procedurze WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, czyli światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich). Jest to laboratoryjny test pomiaru zużycia paliwa, emisji CO2 oraz emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów, stosowany od 2018 roku podczas homologacji wszystkich nowych samochodów osobowych oraz samochodów dostawczych.
  • Samochody osobowe

    Docelowy limit emisji dla nowo rejestrowanych pojazdów

    20202025203020352040010050150Cel na 2021-2024118 g/kmCel na 2025-202994 g/kmCel na 2030-203450 g/kmCel na 20350 g/kmWLTP

    Procedura testowa: WLTP

  • Samochody dostawcze

    Docelowy limit emisji dla nowo rejestrowanych pojazdów

    202020252030203520400200100Cel na 2021-2024205 g/kmCel na 2025-2029154 g/kmCel na 2030-203491 g/kmCel na 20350 g/kmWLTP

    Procedura testowa: WLTP

Docelowy limit CO2 od 2025 roku według normy CAFE
  • Dla samochodów osobowych

    118,6g CO2/km

  • Dla samochodów dostawczych

    205,6g CO2/km

Każdy producent będzie posiadał indywidualny cel emisji dwutlenku węgla, w zależności od gamy oferowanych modeli oraz średniej masy sprzedawanych pojazdów.

To dopiero pierwsze z nadchodzących wyzwań, w ramach których planowany jest całkowity zakaz sprzedaży pojazdów emitujących CO2 do 2035 roku. 

Co to oznacza dla producentów?

Od 1 stycznia 2025 roku wszyscy producenci są zobowiązani zapłacić 95 Euro netto kary za każdy g/km przekroczonego limitu emisji CO2 dla każdego nowo rejestrowanego samochodu osobowego bądź dostawczego. Poniżej hipotetyczne wyliczenie wysokości kary dla samochodu osobowego:
 
  1. Limit emisji dla nowo rejestrowanych samochodów osobowych wynosi 93,6 g/km (dowiedz się więcej tutaj (Opens in new window))
  2. Indywidualny cel emisji dla producenta – nie jest jeszcze znany,
  3. Każdy ponadnormatywny gram podlega karze w wysokości 95 Euro,
  4. Kurs EUR/PLN wynosi: 1 EUR = 4,27 PLN*,
  5. Nowo rejestrowany samochód – Corolla Sedan w wersji Style z napędem 1.8 Hybrid 140 KM i średnią emisją CO2 na poziomie 104 g/km.
     

W powyższym przypadku potencjalna kara wyniesie: (104 g/km – 93,6 g/km) x 95 EUR = 988 EUR = 4 218,76 PLN

* Kurs z dnia 16.07.2024 r.