18 września 2024

Większy zasięg nowej Toyoty C-HR Plug-in Hybrid w trybie EV dzięki nowym technologiom

Zasięg nowej Toyoty C-HR Plug-in Hybrid z baterią o pojemności 13,6 kWh wzrósł w trybie EV do około 100 km w mieście oraz 66 km w cyklu mieszanym WLTP. Tak dobre osiągi są możliwe między innymi za sprawą innowacyjnego systemu Predictive Efficient Drive z geofencingiem czy pompie ciepła zmniejszającej obciążenie układu klimatyzacji.

Nowa wersja Toyoty C-HR Plug-in Hybrid to najpotężniejsza i jednocześnie najbardziej efektywna opcja w ofercie tego popularnego crossovera. Auto wyposażono w zaawansowane technologie i oprogramowanie pozwalające na maksymalizację zasięgu w trybie elektrycznym oraz wydłużenie czasu jazdy bez emisji spalin. W warunkach miejskich samochód może pokonać od 96 do nawet 106 kilometrów na jednym ładowaniu (według cyklu WLTP EAER City) w zależności od wersji wyposażenia.

Systemy optymalizujące hybrydy plug-in

System Predictive Efficient Drive wspiera optymalne działanie układu hybrydowego, korzystając z bieżących danych dotyczących trasy oraz informacji z odbytych podróży. W nowej Toyocie C-HR Plug-in Hybrid system ten współpracuje z funkcją geofencingu dostępną w wersjach Style, Executive i GR SPORT, a także w Executive Premiere Edition oraz GR SPORT Premier Edition.

System analizuje warunki drogowe oraz styl jazdy kierowcy za pomocą nawigacji, ucząc się najczęściej wybieranych tras. Ponadto automatycznie przełącza się między napędem hybrydowym a elektrycznym – zależnie od położenia auta. W przypadku wjazdu na teren przeznaczony wyłącznie dla pojazdów elektrycznych geofencing zapewnia odpowiedni poziom naładowania baterii, aby pokonać ten odcinek bez włączania silnika spalinowego. W strefach niskoemisyjnych dba z kolei o to, by pojazd poruszał się z wykorzystaniem energii elektrycznej, utrzymując odpowiedni zapas naładowania baterii.

Ważnym komponentem Predictive Efficient Drive jest system Predictive Deceleration Support odpowiadający za minimalizowanie strat energii podczas hamowania, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Wykorzystując dane z wcześniejszych przejazdów, system rozpoznaje miejsca, w których zwykle dochodzi do zwalniania, i zwiększa siłę hamowania, aby poprawić rekuperację.

Na autostradach lub drogach górskich, gdzie wymagana jest większa moc, system przełącza się na tryb hybrydowy, jednocześnie doładowując baterię, co pomaga utrzymać niskie zużycie paliwa. W miarę pokonywania kolejnych kilometrów system staje się coraz bardziej precyzyjny, efektywnie wykorzystując napęd elektryczny.

Przemyślana hybryda plug-in

Inżynierowie pracujący nad Toyotą C-HR Plug-in Hybrid za główny cel postawili sobie maksymalizację efektywności układu hybrydowego. System podgrzewania baterii podczas ładowania pozwala skrócić czas uzupełniania energii, a także zwiększyć zasięg w trybie elektrycznym w chłodniejsze dni. Podczas jazdy bateria jest schładzana, aby utrzymać optymalną temperaturę pracy. Dodatkowo pojazd korzysta z pompy ciepła, która redukuje obciążenie klimatyzacji, pobierając ciepło zarówno z silnika, jak i otoczenia, co pozwala ogrzać wnętrze w trybie elektrycznym bez znacznego wzrostu zużycia energii.

Gdy bateria się rozładuje, samochód automatycznie przełącza się w tryb hybrydowy, zapewniając niski poziom zużycia paliwa i komfort podczas dłuższych podróży. Zaawansowany układ hybrydowy typu plug-in obejmuje silnik elektryczny o mocy 163 KM (120 kW) napędzający przednie koła, baterię litowo-jonową o pojemności 13,6 kWh oraz jednostkę benzynową o pojemności 2 litrów i mocy 152 KM (112 kW).