1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Kolejne inwestycje Toyoty w badania nad bezpieczeństwem na drogach
1 lipca 2024

Toyota inwestuje w badania nad bezpieczeństwem na drogach

Uruchomiła 15 nowych projektów badań nad bezpieczeństwem jazdy

W ramach drugiego etapu 5-letniego programu badawczo-rozwojowego, realizowanego przez Toyota Collaborative Safety Research Center (CSRC), Toyota uruchomiła 15 nowych projektów badań nad bezpieczeństwem jazdy. W wyniku tych prac ma powstać m.in. nowy typ czujników w systemach wsparcia kierowcy. Lepsza ochrona bierna pasażerów – to kolejne zagadnienie, nad którym pracują inżynierowie CSRC.

Ośrodek R&D Toyoty w Stanach Zjednoczonych – Toyota Collaborative Safety Research Center (CSRC) – rozpoczął 15 nowych projektów badawczych. W przyszłości będą one mogły służyć całej branży motoryzacyjnej w poprawie bezpieczeństwa na drogach.

Wspomniane wyżej projekty otrzymały wsparcie i finansowanie w ramach drugiego etapu 5-letniego programu CSRC, realizowanego w latach 2022-27. Jednym z celów tego projektu było zrozumieniu zachowań kierowców i innych użytkowników dróg. Badano też sposoby interakcji między kierowcami i nowymi technologiami bezpieczeństwa. Zrozumienie tych procesów pozwoli na jeszcze skuteczniejsze zapobieganie wypadkom lub łagodzenie ich skutków.

Danil Prokhorov, dyrektor CSRC, mówiąc o najbliższych planach swojego ośrodka, podkreślił:

„Nowe projekty CSRC to odpowiedź na najnowsze trendy w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego i rozwoju branży motoryzacyjnej”.

I dalej powiedział:

„Chcemy jak najtrafniej odpowiedzieć na aktualne potrzeby i wyzwania, poszukując nowych rozwiązań, technologii i wytycznych, dzięki którym poruszanie się po drogach będzie stawało się coraz bezpieczniejsze”.

Nowy typ czujników i lepsza ochrona bierna pasażerów

Naukowcy z CSRC, którzy otrzymali wsparcie Toyoty, podczas drugiego etapu badań skupią się m.in. na:

  • lepszej, bardziej naturalnej reakcji systemów bezpieczeństwa czynnego,

  • poprawie bezpieczeństwa biernego samochodów,

  • zapobieganiu wypadkom,

  • wzmacnianiu skłonności do bezpiecznych zachowań u kierowców.

W ramach drugiego etapu badań analizowane będą m.in. dane z wypadków na autostradach i reakcja systemów hamowania awaryjnego (AEB). Ma to w przyszłości poprawić ich działanie.

W innym projekcie zespół inżynierów sprawdzi, czy nowy typ czujników Micro Doppler okaże się bardziej skuteczny w wykrywaniu obiektów niż czujnik radarowy, który jest obecnie stosowany w systemach bezpieczeństwa czynnego. Pozytywne wyniki tego projektu mogą przyspieszyć rozwój technologii wsparcia kierowcy i zautomatyzowanej jazdy.

Opracowywane będą też nowe wytyczne dla testów zderzeniowych. Naukowcy przeprowadzą serię wirtualnych testów z użyciem cyfrowych modeli ludzkiego ciała THUMS uwzględniających setki kombinacji wzrostu, wieku, płci i rodzaju sylwetki oraz scenariuszy wypadków.

Rozwój technologii bezpieczeństwa dzięki inwestycjom Toyoty

Podczas pierwszego etapu 5-letniego programu CSRC zrealizowano 14 projektów naukowych. Jednym z nich była aplikacja Toyota Risk ATTEND, czyli dostępne w internecie szkolenie online dla młodych kierowców, poprawiające umiejętność przewidywania ryzyka podczas jazdy. Nowy moduł symulacji jazdy opracowano we współpracy z Discovery Education i Uniwersytetem Massachusetts-Amherst. Pozwala on kierowcy na własnym komputerze sprawdzić się w różnych scenariuszach jazdy i poprawić swoją zdolność przewidywania ryzykownych sytuacji.

Inny ukończony projekt potwierdził wysoką skuteczność systemów zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniu. Systemy, które automatycznie hamują i kierują autem w sytuacji zagrożenia, uniknęły 48% wypadków i ograniczyły skutki kolejnych 45%. Systemy działające na zasadzie alarmowania kierowcy pomogły uniknąć 82% wypadków.

115 mln dolarów w badania nad bezpieczeństwem

CSRC, czyli Toyota Collaborative Safety Research Center, to ośrodek R&D marki wyspecjalizowany w bezpieczeństwie na drogach, który powstał w 2011 roku. W jego działalność Toyota zainwestowała do tej pory już 115 mln dolarów. Środki te zostały przeznaczone m.in. na:

  • badania podstawowe, w tym na opracowanie narzędzi i procedur do testowania skuteczności zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS),

  • analizę wpływu zachowań ludzi na bezpieczeństwo na drogach.

Wszystkie projekty są realizowane we współpracy z uznanymi amerykańskimi instytucjami naukowymi, w tym z:

  • Massachusetts Institute of Technology,

  • Children’s Hospital of Philadelphia,

  • University of Michigan Transportation Research Institute,

  • University of Michigan Medical School,

  • University of California San Diego,

  • University of Nebraska Medical Center,

  • University of Iowa,

  • University of Wisconsin-Madison,

  • Virginia Tech.

Wyniki wszystkich tych badań są publikowane w prestiżowych czasopismach naukowych i udostępniane branży motoryzacyjnej oraz wszystkim zainteresowanym podmiotom do swobodnego wykorzystania.