Napędy 4x4 w samochodach Toyoty
-
-
Liczba pojazdów Toyoty z napędem na cztery koła rośnie z roku na rok. Gama samochodów 4x4/AWD obejmuje obecnie aż 9 modeli marki różniących się między sobą zarówno wielkością, charakterem i funkcją, jak i zastosowaną technologią napędową. Obecnie w ofercie Toyoty znajduje się aż 6 różnych technologii all wheel drive.
Elektryczne napędy AWD
-
Najczęściej stosowanym rodzajem napędu 4x4 w pojazdach Toyoty jest hybrydowy układ AWD-i. Jest on dostępny opcjonalnie w takich w modelach, jak Yaris Cross, Corolla Cross, RAV4. W RAV4 Plug-in Hybrid i Highlanderze stanowi on standardowe wyposażenie.
Jak jest zbudowany napęd AWD-i? Stanowi on połączenie układu hybrydowego napędzającego przednią oś oraz pracującego niezależnie od nich silnika elektrycznego przy tylnej osi. W układzie hybrydowym silnik benzynowy współpracuje z elektrycznym za pośrednictwem przekładni hybrydowej. Jednostka z tyłu pracuje niezależnie od nich i jest automatycznie uruchamiana przez komputer podczas ruszania, pokonywania zakrętów oraz na miękkim podłożu lub śliskiej nawierzchni.
-
Zaletą tego rozwiązania jest utrzymanie bardzo niskiego zużycia paliwa, jak również błyskawiczne dołączenie napędu na tył w razie potrzeby oraz duże możliwości rozkładu siły napędowej między osiami.
Na masową skalę napęd AWD-i jest stosowany od prawie 10 lat. Posłużył on jako podstawa do stworzenia nowego elektrycznego napędu AWD, który został zastosowany w pierwszym bateryjnym modelu elektrycznym z linii bZ – Toyocie bZ4X.
Mocniejsza, 218-konna wersja tego modelu ma po jednym silniku przy każdej osi, które tworzą elektronicznie sterowany układ AWD XMODE. Umożliwia on dostosowanie pracy napędu do różnych warunków, w tym do jazdy po śniegu i błocie, w głębokim śniegu i błocie (do 20 km/h) oraz w bardzo trudnych warunkach (do 10 km/h) z wykorzystaniem funkcji Grip Control.
Klasyczne napędy 4x4
-
-
Zanim hybrydy stały się znakiem rozpoznawczym Toyoty, marka słynęła z produkcji niezniszczalnych samochodów terenowych. Produkowany od lat 70. XX wieku Land Cruiser i obecny na rynku od ponad pół wieku Hilux – to prawdziwe ikony off-roadu. Oba wykorzystują klasyczne, mechaniczne napędy 4x4, jednak o nieco różnych zasadach działania.
Toyota Land Cruiser korzysta ze stałego napędu 4x4 z reduktorem. Zastosowano w nim centralny mechanizm różnicowy (LSD Torsen®) z blokadą oraz tylny mechanizm różnicowy (LSD Torsen®). Jazdę w terenie może wspomagać m.in. układ zmiennej sztywności stabilizatorów (KDSS), pneumatyczne zawieszenie tylnej osi z regulacją prześwitu, system utrzymujący stałą prędkość w terenie (Crawl Control) czy system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select).
Z kolei drugi model Toyoty – Hilux – podczas jazdy po asfalcie korzysta z napędu na tył, a przednia oś jest dołączana ręcznie. W trudnym terenie kierowca może włączyć też reduktor. Auto jest wyposażone w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD), blokadę tylnego mechanizmu różnicowego oraz system wspomagający pokonywanie podjazdów i wspomagający zjazd ze wzniesienia.
Warto tu wspomnieć o jeszcze jednym modelu wykorzystującym mechaniczny napęd 4x4 – RAV4. Pojazd ten w latach 90. XX wieku otworzył przed kierowcami aut osobowych nowe możliwości eksplorowania terenów z dala od asfaltu. Napęd 4x4 jest tu dostępny w konfiguracji z benzynowym silnikiem 2.0. Jego mechaniczny napęd z wałem napędowym przenoszącym moment obrotowy na tylną oś jest sterowany elektronicznie. Komputer dołącza tylne koła, by utrzymać trakcję na śliskiej nawierzchni, nierównościach, śniegu, piasku lub błocie, a także podczas ostrego pokonywania zakrętu.
Sportowy napęd GR-FOUR
-
GR-FOUR to układ napędowy, który powstał dzięki doświadczeniom Toyoty w motorsporcie. System zadebiutował w GR Yarisie, dla którego bezpośrednią inspiracją jest walcząca o zwycięstwo w aktualnym sezonie WRC Toyota GR Yaris Rally1.
Sterowany elektronicznie, stały układ napędu na wszystkie koła GR-FOUR z tylnym mechanizmem różnicowym, daje możliwość wyboru 3 trybów pracy:
- Track – rozdziela moc 50:50 i jest odpowiedni do szybkiej jazdy,
- Sport – moc dzielona jest w proporcjach 30:70, aby uzyskać charakterystykę auta z napędem na tył,
- Normal – moc między przednią a tylną osią rozkłada się w proporcjach 60:40, wykorzystywany jest głównie podczas jazdy na co dzień.
-