2021-01-15
Od sezonu 2021 zespół TOYOTA GAZOO Racing w wyścigach długodystansowych będzie startował modelem GR010 HYBRID. Samochód ten został przygotowany zgodnie ze specyfikacją nowopowstałej klasy Le Mans Hypercar.
Trzykrotni zwycięzcy legendarnego 24-godzinnego wyścigu w Le Mans i aktualni mistrzowie świata w wyścigach długodystansowych (FIA WEC) w sezonie 2021 będą bronić swoich tytułów w rywalizacji nowych prototypów opartych na hipersamochodach, które wkrótce pojawią się na drogach. GR010 HYBRID – najnowszy prototyp Toyoty – będzie wyposażony w technologię, która przez lata była rozwijana i doskonalona w modelu TS050 HYBRID.
„GR010 HYBRID stanowi zapowiedź technologii, która trafi do samochodów drogowych. Klienci będą czerpać bezpośrednie korzyści z naszych wyścigowych doświadczeń. Nasza najnowocześniejsza technologia wkrótce trafi z toru do aut dostępnych w salonach. To fascynujący czas dla wyścigów długodystansowych, a ten samochód reprezentuje kolejną generację naszych wyścigowych hybryd” – podkreślił Hisatake Murata, prezes zespołu TOYOTA GAZOO Racing.
GR010 HYBRID
Projekt nowego modelu GR010 HYBRID opracowali inżynierowie z Kolonii, gdzie mieści się siedziba zespołu, wraz z ekspertami od napędów hybrydowych z centrum badawczo-rozwojowego Higashi-Fuji w Japonii. Prace nad tym projektem trwały 18 miesięcy.
Nowy model ma napęd na cztery koła i mocny układ hybrydowy. Składa się on z 3,5-litrowego silnika V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który osiąga moc 680 KM i przekazuje ją na koła tylne, oraz 272-konnego silnika elektrycznego opracowanego przez ASIN AW i DENSO, który napędza oś przednią. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 680 KM (500 kW). Zaawansowane systemy elektroniczne w GR010 HYBRID są w stanie dozować moc silnika spalinowego w zależności od energii dostarczanej przez motor elektryczny.
Design nowego wyścigowego prototypu nawiązuje do innego hipersamochodu Toyoty – GR Super Sport. Wersja demonstracyjna tego modelu została zaprezentowana podczas ubiegłorocznego wyścigu w Le Mans. Żeby podkreślić kolejną erę w dziejach zespołu TOYOTA GAZOO Racing, nowe oklejenie samochodu zawiera wyraźną symbolikę GR.
Zwycięski zespół kierowców
W sezonie 2021 w wyścigach długodystansowych ekipę TOYOTA GAZOO Racing będą reprezentować ci sami kierowcy, którzy w sezonie 2019-2020 zdobyli tytuły mistrzowskie oraz wygrali wyścig w Le Mans. W aucie z numerem 7 pojadą broniący tytułu Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López. Samochód z numerem 8 poprowadzą na zmianę Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima i Brendon Hartley. Nyck de Vries nadal będzie pełnił rolę kierowcy rozwojowego i rezerwowego.
„Wszyscy z niecierpliwością czekamy na pierwszy wyścig w GR010 HYBRID. To niesamowite uczucie, gdy prowadzi się samochód po raz pierwszy, a nauka drobnych różnic jest przyjemnym wyzwaniem. Byłem zaskoczony, jak świetnie odnalazłem się w tym samochodzie po kilku dniach testów. Czułem się jak w domu. Być częścią prac nad technologią, która trafi do cywilnych samochodów, jest fantastycznym doświadczeniem” – powiedział Mike Conway.
„Fani będą miło zaskoczeni naszym GR010 HYBRID. Samochód jest połączeniem najlepszych elementów z LMP1 i aut drogowych. Wyścigi długodystansowe zawsze były poligonem testowym dla koncernów motoryzacyjnych, a teraz będą miały jeszcze większe przełożenie na samochody klientów” – dodał Brendon Hartley.
Nowa filozofia wyścigowego prototypu
Kierowcy zespołu TOYOTA GAZOO Racing mają już za sobą dwie trzydniowe sesje testów, podczas których poznawali specyfikację auta dostosowaną do nowych przepisów, znacznie wpływających na osiągi i filozofię projektowania auta.
Nowy GR010 HYBRID jest o 162 kg cięższy i ma o 32% mniej mocy niż jego poprzednik. Zespół zakłada, że okrążenie toru w Le Mans będzie pokonywane teraz o 10 s wolniej. Samochód jest także większy – długość wzrosła o 250 mm, a szerokość i wysokość o 100 mm.
Projektanci nowego modelu musieli też zrezygnować z tylnego generatora mocy (MGU) – po raz pierwszy w historii startów zespołu TOYOTA GAZOO Racing w WEC. Zastosowano jedynie pojedynczy MGU na przedniej osi. W związku z tym silnik GR010 Hybrid wyposażono w rozrusznik, a na tylnej osi zamontowano w pełni hydrauliczne hamulce.
„Nowe przepisy oznaczają, że GR010 HYBRID jest kompletnie nowym autem, zaprojektowanym według innej filozofii. Największą zmianą jest architektura układu hybrydowego. Teraz będziemy mieli tylko jeden element odzyskiwania energii kinetycznej i system brake-by-wire na przedniej osi. Z tyłu będą hamulce hydrauliczne” – powiedział Pascal Vasselon, dyrektor techniczny.
Nowy model GR010 HYBRID korzysta z nowoopracowanych elementów aerodynamicznych. Zostały one zaprojektowane z wykorzystaniem tunelu aerodynamicznego oraz zaawansowanego oprogramowania. Nowy regulamin techniczny zezwala na homologację tylko jednej karoserii z jednym elementem aerodynamicznym o zmiennych ustawieniach. Tym samym GR010 HYBRID na torach o niskim i wysokim docisku aerodynamicznym będzie rywalizował w tej samej specyfikacji z regulowanym tylnym skrzydłem, które będzie pozwalało na wybranie odpowiedniej charakterystyki aerodynamicznej.
„Poprzednie przepisy ograniczały nasze prace nad aerodynamiką. Teraz trzeba znaleźć się w odpowiednich widełkach osiągów, więc już wygląd GR010 HYBRID zdradza, że mieliśmy więcej swobody w projektowaniu elementów karoserii. Zmianą było też przejście z dwóch motorów elektrycznych na jeden, a wyzwaniem okazało się także zmieszczenie pod pokrywą całego układu hybrydowego ze względu na nowe przepisy bezpieczeństwa” – podkreślił John Litjens, który był odpowiedzialny za zawieszenie.
Nowi rywale, legendarne tory
W sezonie 2021 po raz pierwszy zastosowane zostaną przepisy Ballance of Performance (BoP). Organizatorzy z wyścigu na wyścig będą mogli wpływać na osiągi samochodów poprzez regulację zużycia energii oraz masę, by wszystkie auta z klasy Le Mans Hypercar miały identyczny potencjał osiągów. Ma to zapewnić równą rywalizację pomiędzy TOYOTA GAZOO Racing a zespołami Scuderia Cameron Glickenhaus oraz ByKolles Racing, a także Alpine, które wystawi auto w specyfikacji LMP1.
W sezonie 2021 zaplanowano sześć wyścigów. Rywalizacja rozpocznie się już 19 marca od wyścigu 1000 Miles of Sebring. 1 maja kierowcy zmierzą się w 6 Hours of Spa-Francorchamps. Najważniejszym punktem sezonu będzie 24h Le Mans zaplanowany na 12-13 czerwca. 18 lipca po raz pierwszy od 1992 roku mistrzostwa świata zawitają na tor Monza. Sezon zakończą wyścigi na torach Fuji Speedway (26 września) oraz w Bahrajnie (20 listopada).
GR010 HYBRID Specyfikacja techniczna
Nadwozie |
kompozyt z włóknem węglowym |
Skrzynia biegów |
poprzeczna, sekwencyjna, 7 biegów |
Wały napędowe |
przegub homokinetyczny |
Sprzęgło |
wielotarczowe |
Mechanizm różnicowy |
z blokadą mechaniczną |
Zawieszenie |
niezależne dwuwahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu typu pushrod |
Amortyzacja |
drążki skrętne |
Stabilizatory |
z przodu i z tyłu |
Układ kierowniczy |
hydrauliczny |
Hamulce |
jednoczęściowe zaciski Akebono ze stopu aluminium z wentylowanymi tarczami węglowo-ceramicznymi |
Obręcze |
RAYS, ze stopu magnezu, 13 x 18 cali |
Opony |
Michelin, radialne (31/71-18) |
Długość |
4900 mm |
Szerokość |
2000 mm |
Wysokość |
1150 mm |
Masa |
1040 kg |
Pojemność zbiornika paliwa |
90 l |
Silnik |
V6 twin-turbo, z bezpośrednim wtryskiem paliwa |
Zawory |
4 na cylinder |
Pojemność skokowa |
3,5 l |
Rodzaj paliwa |
Benzyna |
Moc silnika benzynowego |
680 KM (500 kW) |
Moc silnika elektrycznego |
272 KM (200 kW) |
Bateria |
litowo-jonowa wysokiej mocy |
Silnik elektryczny z przodu / konwerter |
AISIN AW / DENSO |